Mlada literatura

Glavni finančni podpornik projekta je od Mestne občine Celje.

Pisanje je ustvarjalna dejavnost. V Celjskem literarnem društvu smatramo, da je se s pisanjem objavljive proze lahko začne že v osnovni šoli. Vse, kar mladina potrebuje, je pridobitev že dolgo znanih, čisto obrtniških znanj o pisanju leposlovne proze. Ne gre za vesoljsko tehniko, niti hermetično skrivno znanje, niti ni potrebe po visoki literarni teoriji, temveč za začetek zadostuje celovita delavnica z vsem, kar sestavlja pisanje objavljive proze.

V šolskem letu 2017/18 smo projekt pilotno izvajali na dveh celjskih osnovnih šolah - Osnovni šoli Lava in III. Osnovni šoli. V tem letu smo se veliko naučili. Pripravili smo tudi priročnik, ki ne želi (pro)dajati stroke in umetnosti. Poudarek je na razumljivem in igrivem podajanju temeljnih obrtniških veščin, potrebnih za ustvarjanje objavljive proze. Osnovnošolska in srednješolska mladina še ima dovolj časa, da osnovne pisateljske veščine nadgradi na višjo raven.

Odločili smo se, da začnemo z osnovnim.

Kako potekajo delavnice?

Delavnice so razdeljene na nujni teoretični in, kar je bistveno, praktični del. Srečanja so mesečna. Zavedamo se, da je danes mladina zelo zasedena z različnimi šolskimi in obšolskimi dejavnostmi. delavnic so se udeleževali učenci z nadpovprečnimi učnim uspehom in nadpovprečno količino dodatnih dejavnosti. Pisati želijo po naravi radovedna in zvedava mladina.

Teoretični del je pospremljen z igrivimi diaprojekcijami ki nazornim podajanjem vsebin. Ves čas se izogibamo pretirane teoretiziranju in suhoparnemu podajanju, ker bistveno bolje sede znanje, razloženo s slikovitimi prispodobami in primeri iz prakse.

Praktični del je namenjen pogovoru o izdelkih udeležencev delavnice. Mladi pripravijo osnutke svojih del ali že izdelane zgodbe. Na lastnih delih se spoznajo s praktičnim vidikom priprave na objavo.

 Delovni program

Spodaj je naveden samo okvirni program, saj se prilagajamo glede na vsako posamezno skupino posebej. Zagovarjamo sproščeno delo, kjer se udeleženci odlično počutijo in sodelujejo z obiljem pozitivne energije.

1. srečanje

Prvo srečanje je namenjeno spoznavanju osnov proze, temeljni razvrstitvi proznih del s stališča pisatelja(-ice) in urednika(-ce). Od praktičnih veščin se spozna ena temeljnih napak - opisovanje namesto pripovedovanja.

2. srečanje

Najprej se na hitro preletijo izdelki učenk in učencev. Na srečanju se posvetimo izogibanju opisovanja, pripravi literarnih likov in si ogledamo uvod v okraševanje besedila.

3. srečanje

Posvečali smo se dialogom, tempu, časovni dimenziji in zaključili s teorijo.

4. srečanje

Uredniško urejanje besedil, pogovor o temeljnih poudarkih pri pripravi besedil za objavo. Pasti, ki čakajo vsakega avtorja.

Preostala srečanja

Preostala srečanja so namenjena piljenju besedil. Do sredine aprila se zberejo besedila za zaključno brošuro, ki se jo pripravi za objavo. Udeleženci delavnic se spoznajoZaključna prireditev je junija.

Zaključek poskusne sezone je bil 12. junija 2018 v Celjski kulturnici. Ta sezona je bila bolj ali manj namenjena preizkušanju in izpopolnjevanju koncepta. V tem času je na osnovi odzivov nastal priročnik Mlada literatura, ki je osnovni temelj nadaljevanja projekta.

Projekt se je za sezono zaključil med 27. in 29. junijem, ko smo iz tiska dobili vse tiskovine.

Za člane našega društva je priročnik brezplačen, do začetka šolskega leta 2018/19 bo, skupaj z zloženkami, razdeljen na celjske osnovne in srednje šole.

Poleg PDF projekcij je še nekaj zanimivega gradiva:

Koristne je tudi datoteka predloge za Word:

  • Datoteka Predloga.zip - datoteko shranite na svoj računalnik, razpakirate na lokacijo Wordovih predlog in lahko jo uporabite. Uporabite prdlogo StandardniNov.dotx, druga, PriprHTML.dotx je namenjena pripravi HTML za objavo v e-obliki. V Zipu so tudi navodila za uporabo.

Mlada literatura - priročnik

Kazalo vsebine:

00     Uvodna beseda Mlade literature
0       Na kratko o vsebini
0.1    Leposlovje - nekaj lepega
1       Vrste proznih del
1.1    Goveja župca ali gurmanski presežnik
1.2    Vrste proznih del
1.3    Vsebinske definicije v par besedah
1.3.1 Črtica (miniatura)
1.3.2 Povest (kratka zgodba, zgodba)
1.3.3 Novela
1.3.4 Roman
1.4    Metrična definicija
1.4.1 Standardna beseda
2       Priprava besedila za objavo
2.1    Čemu služi Word?
2.2    Na kratko o standardni predlogi
3       Obrt in umetnost niso igrače
3.1    Preden začnete tipkati
3.2    Uvertura ni kovertura
3.3    Okus po začetku
4       Bog odpušča grehe, neumnosti pa ne
4.1    Grehi in grešniki
4.2    Svetla prihodnost
4.3    Nadnaravnosti, nenaravnosti ter nad– in podbitja
4.4    Zaključna nota vedežnika
5       Orodjarna obrtniške delavnice
5.1    Tehnologija podajanja zgodb
5.2    Ne ubijajte bralcev z opisovanjem
5.3    Okraševanje besedila
5.4   Liki niso likovna umetnost
5.4.1 Zunanja pripovedovalka vs. aktivni lik
5.4.2 Likovni inženiring
5.4.3 Identifikacija z liki
5.4.4 Smrt klišejem, svoboda motivom
5.4.5 Tehnologija gradnje likov
5.4.6 Potrebe in motivacije
5.4.7 Nasprotnik
5.5    Tempo in melodija
5.6    Dialogi - gorivo dogajanja
5.7    Finomehanično poliranje
6       Računalniški kotiček
6.1    Prenosni računalnik
6.2    Stacionarni računalnik (kišta za pod mizo)
6.3    Programska oprema
7       Zaključek
7.1   Celjsko literarno društvo
         PROLOG ZA IZDELKE
         Izdelki
        Zahvale

Dražilnik (nekatera poglavja) priročnika Mlada literatura.

Zahvale

Zahvaliti se moram Marijani Kolenko, ravnateljici OŠ Lava in Aleksandru Verhovšku, ravnatelju III. OŠ, ki sta omogočila, da sta OŠ Lava in III. OŠ pristopili k projektu, ki je bil v iztekajočem šolskem letu skok v neznano. Zahvaliti se moram tudi neumorni pomoči Tadeja Gregorca, ki je ves čas sodeloval na delavnicah na III. OŠ in Metki Lesjak, ki je pomagala organizirati delavnice na OŠ Lava.

Zahvala gre tudi članom Celjskega literarnega društva za podporo pri izvedbi projekta. Nadalje se zahvaljujem Mestni občini Celje in Cinkarni Celje d.d. za sofinanciranje. Brez njihove podpore ne bi v rokah držali tega natisnjenega izvoda.

Vsekakor hvala vsem, ki so po svojih močeh pripomogli, da smo ta naš projekt pripeljali do konca in nam dali možnost, da ga jeseni znova zaženemo.

Seveda se moram zahvaliti tudi ZKD Celje in JSKD, izpostava Celje in Glasbeni šoli Celje za sodelovanje pri našem delu.